Selvmordsraten blandt unge i USA stiger efter Netflix-serie
Den amerikanske Netflix-serie 13 reasons why eller på dansk Døde piger lyver ikke viser, hvordan den 17 år gamle pige Hannah Baker tager sit liv i et badekar. Måneden efter var der en stigning på 28,9 % af amerikanske drenge mellem 10 og 17 år, der begik selvmord. Det var det højeste antal i en periode på 5 år, som amerikanske forskere så på.
Den danske forsker Britt Morthorst mener, at det er meget muligt, at Netflix-serien har inspireret de unge drenge til at tage deres eget liv. Når en selvmordstruet person ser eller læser om en anden, der tager sit liv på dramatisk vis, kan det nemlig være med til at “inspirere” dem til at gøre det samme selv. Det kaldes en smitte-effekt eller en Werther-effekt.
Navnet Werther-effekt stammer fra romanen Den unge Werthers lidelser, der udkom i 1774. Der ender hovedpersonen Werther med at tage sit eget liv på grund af ulykkelig kærlighed, og det fik mange unge mænd til at gøre det samme.
Af den grund prøvede både amerikanske og internationale forskere at gå i dialog med Netflix i forhold til de voldsomme scener med selvmord, der er i serien.
Det er dog ikke kun bøger, film og serier, der kan have en uheldig effekt på selvmordstruede personer. Det er faktisk også mediernes dækning af selvmord. Derfor kunne man i USA for eksempel også se en stigning i selvmord blandt antallet af mænd, efter skuespilleren Robin Williams valgte at tage sit eget liv, og der efterfølgende var meget mediedækning af det.
Britt Morthorst fortæller, at der er foretaget mange undersøgelser på området, og at der er set tydelige sammenhænge mellem mediedækning af selvmord og den efterfølgende selvmordsrate. Selv omtaler senere hen af selvmord kan få flere til at vælge at tage deres eget liv. Britt Morthorst mener dog stadig, at selvmord skal behandles i fiktion og fakta. Det skal bare gøres på en hensigtsmæssig måde.
Kilde: dr.dk.